Felietony
Mecz Garry Kasparow - Władimir Kramnik Londyn 2000

     Władimir Kramnik zwyciężcą meczu w Londynie! Ostatnia partia w sobotę - nie była grana, konferencja prasowa odbyła się w niedzielę, o godzinie 13:30.



 Zawodnicy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15  Suma 
 Garry Kasparow  1/201/21/21/21/21/21/21/201/21/21/21/21/26,5
 Władimir Kramnik  1/211/21/21/21/21/21/21/211/21/21/21/21/28,5


Przegląd wszystkich partii (games)
W dniach 8 października - 4 listopada 2000 nowo powstała organizacja Braingames World przeprowadzi w Londynie mecz między niekwestionowanym liderem szachów światowych Garry Kasparowem a jednym z najsilniejszych rywali Władimirem Kramnikiem. Obaj reprezentują Rosję, mają stoczyć pojedynek z 16 partii o fundusz nagród 2 000 000 dolarów.
Po załamaniu systemu rozgrywek o mistrzostwo świata FIDE szachowy świat ma problem z ustaleniem, kto króluje w świecie bogini Kaissy.
W tym pojedynku dużo do zyskania ma Władimir Kramnik, choć jego minimalne doświadczenie meczowe stawia go na słabej pozycji. Sporo też zyskać może Kasparow, który od pewnego czasu przestał zabiegać o kolejne mecze, zadowalając się wygrywaniem kolejnych superturniejów. Dwa miliony dolarów podreperuje budżety obu graczy. Dla wytypowania przyszłego zwycięzcy pomocne będzie zapoznanie się z partiami rywali, dla potrzeb czytelników zamieszczamy niewielki zbiór z ostatniego okresu.
Głównym sędzią zawodów jest Jurij Awerbach, lecz możemy też odnotować polski ślad - sędziuje w zawodach także Andrzej Filipowicz. Trzecim arbitrem jest Eric Schiller.
Przebieg meczu kontroluje także Komitet w składzie:
1. Yussuf Sharawi, mistrz Bahrainu
2. Tony Buzan
3. Lord Julian Hardinge
4. Fridrik Olafsson
5. Lothar Schmid

Mecz wygrywa ten, kto pierwszy zdobędzie 8,5 pkt., jednak nawet w takim wypadku mecz będzie grany do końca. Partie będą rozgrywane w niedziele, wtorki, czwartki i soboty od godziny 15:00. Tempo gry wynosi 2 godziny na 40 posunięć, plus godzina na 20 posunięć, plus 30 minut na dokończenie partii dla zawodnika. Po każdym wykonanym posunięciu zegar będzie dodawał 10 sekund - tempo Fischera.
1 Partia Kasparow wybiera 1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Gb5, Kramnik stosuje obronę Berlińską. Od 8 posunięcia gra toczy się bez hetmanów, czarne blokują wszelkie próby wtargnięcia białych figur, remis.
2 Partia Po 1.d4 Kasparow stosuje dobrze znaną sobie obronę Gruenfelda. Kramnik manewrem wieży a1-b1:b7:e7 zdobywa piona, następnie Kasparow wpada w niedoczas i podczas obrony trudnej końcówki traci figurę i poddaje partię.
3 Partia Kolejna obrona Berlińska. Kasparow tym razem głębiej przenika w ustawienia obronne czarnych, jednak po ożywionej grze Kramnik zręcznymi manerwrami doprowadza do wymian i uproszczenia pozycji, remis
4 Partia Kasparow gra przyjęty gambit hetmański (pierwszy raz!), w 7. posunięciu wymienia hetmany i po ożywionej grze osiąga pewną inicjatywę. Precyzyjna obrona Kramnika pozbawia go jednak energii i tuż po kontroli czasu Kasparow traci figurę. Sensacyjne przeoczenie Kramnika w 59. posunięciu pozbawia pretendenta wygranej. Remis
5 Partia Kasparow wybiera partię angielską, próbuje zorganizować nacisk pozycyjny, ale zniechęcony wzorową obroną przeciwnika proponuje remis w 24. posunięciu. Remis.
6 Partia Powtórka z przyjętego gambitu hetmańskiego. Kramnik przechwytuje inicjatywę i mocno naciska, Kasparow broni się bez szans na inicjatywę. Po zdobyciu przez białe piona losy partii wydają się przesądzone, jednak czarne pomyślnie bronią się wiecznym szachem. Remis.
7 Partia Partia angielska i zaskakująca remisowa propozycja Kasparowa zostaje przyjęta po zaledwie 11. posunięciach. Remis.
8 Partia Kasparow z powodzeniem stosuje obronę Nimzowitscha. Kramnik nie wytrzymuje presji i w końcowej fazie partii traci piona. Jednak końcówka z różnopolowymi gońcami stwarza znane problemy w realizacji. W rezultacie remis.
9 Partia Trzecia już obrona Berlińska w partii hetańskiej. Grający białymi Kasparow zręcznie naciska, jednak ustawienia obronne Kramnika wytrzymują tę próbę i po uproszczeniu materiału zawodnicy zgadzają się na remis.
10 Partia Powtórnie Kasparow wybiera obronę Nimzowitscha, jednak dobrze tym razem przygotowany Kramnik stosuje agresywne ustawienie i po lekkomyślnym wyborze mistrza stosuje szkolną kombinację znaną z wielu podręczników. Przewaga białych przechodzi metamorfozę od materialnej do pozycyjnej. Kasparow poddaje partię po 25 posunięciach.
11 Partia Partia hiszpańska, wariant archangielski, intrygująca walka dwóch czarnych gońców z wieżą zakończyła się polubownie. Remis.
12 Partia Kasparow powtarza obronę Nimzowitscha, po bardzo długim namyśle odważnie przyjmuje ofiarę piona, ale po niedoczasowych niedokładnościach traci go i partia kończy się remisem.
13 Partia Obrona Berlińska po raz czwarty, Kasparow po długim namyśle wykonuje nowe posunięcie 11.Se4 ale trzy posunięcia dalej proponuje remis. Stan meczu 7,5 - 5,5 na korzyść Kramnika.
14 Partia 14. partia rozpoczęła się w półgodzinnym opóźnieniem ze względu na bardzo silny wiatr, deszcz oraz występujące z brzegów rzeki. Ewentualna dzisiejsza przegrana mogła być podobnym kataklizmem dla Kasparowa, lecz remis w żaden sposób nie poprawił jego sytuacji. Kramnik musi w ostatnich dwóch partiach zdobyć minimum pół punktu dla zwycięstwa w meczu.
15 Partia Kasparow dzisiaj musiał spróbować niemożliwego - wygrać na zamówienie. Sądząc po przebiegu dotychczasowych 14. partii jego próba miała niewielkie szanse na powodzenie. Rozpoczęcie gry partią katalońską świadczyło o bojowym nastawieniu. Jednak Kramnik po uproszczeniach z zimną krwią wyrównał linię pionów na hetmańskim skrzydle i po 38. posunięciach na propozycję Kasparowa podpisany został remis. Przypieczętowało to zwycięstwo meczowe Władimira Kramnika, niewątpliwie największy sukces w jego karierze.

Kolejna, 16. partia przewidziana na 2.11.2000 16:00 nie odbyła się.

Info: http://chess.vavo.com/wcc2000/
Partie (games)

http://szachowavistula.pl/vistula/

e-mail

Valid XHTML 1.0 Transitional